Juttua Kattilankallan leiristä 2014

Kattilankallan leiri pidettiin 5.9.-7.9.2014. Saareen mentiin seuran Victorialla, Juha B:n Alvarilla sekä Sakari K:n RIBillä ja Viivillä. Perjantaina ajeltiin Kattilankallaan pystyttämään leiri. Illan mittaan saunottiin seuran telttasaunassa ja suunniteltiin lauantain sukelluksia.

[Kuvia klikkaamalla näet tarkemman version kuvasta.]

Suunnittelupalaverin alkua. Kaikki ei vielä paikalla.

Psykopaatin hylky

Leiriläisille kerrottiin 10v sitten uponneen ”Psykopaatti” -nimisen kilpaveneen hylyn uppoamisalueelta viistokaikuluotaimella saadusta hyvin lupaavasta kaiusta. Enemmistöpäätöksellä päätimme käyttää lauantain veneen etsintään ja nostoon.

Lauantaina ajelimme Pikku-Kraaselin nurkille ja saimmekin heti viistokaikuluotaimeen kaiun oletetulta uppoamispaikalta. Tällä kertaa kaiku ei ollut niin tarkka ja selkeä kuin edellisellä kerralla samalla alueella. Tuolloin oli kova merenkäynti ja täsmällistä paikkaa ja kaikukuvaa ei saatu talteen merenkäynnin ja pienen ”säätämisen” vuoksi.

Kaiun kohdalle heitettiin poiju, jonka köysi ei rullannutkaan auki kuten piti. Näinpä poijutus meni pieleen. Seuraavalla ylityksellä kaiun saatuamme toinen poijuköysi osoittautui liian lyhyeksi ja poiju jäi kellumaan. Kolmas yritys onnistui hieman paremmin. :)

Ensimmäinen sukelluspari valmistautumassa sukeltamaan. Poiju nostettiin veneeseen, koska siinä oli ylipitkä köysi.

Viistokaiulla tutkittiin vielä aluetta, ja laitoimme toisenkin poijun veteen. Tämän jälkeen kohdetta ryhdyttiin tutkimaan sukeltamalla. Ensimmäinen sukelluspari meni veteen poijuköyttä pitkin ja alkoi tekemään kehäetsintää kelanarun avulla. Sukellusparin ollessa vedessä alkoi Victorian ankkuri luistaa pohjassa. Tämä johtui osaltaan siitä, että saman ankkurin varassa oli Victorian lisäksi kolme muutakin venettä. Ankkuri luisti lähes 100 metriä sukeltajien ollessa vedessä. Koska poiju oli nostettu veneeseen, poiju liikkui myös. Eli tämä etsintäkierros oli käytännössä turha.

Viivi Victorian perässä

Tämän jälkeen teimme uuden kaikuluotauskierroksen ja siirsimme poijut uuteen paikkaan.

Seuraava sukelluspari lähti etsimään uudesta kohdasta.

Pohjassa näkyvyys oli vain noin metrin luokkaa valon kanssa. Eli pienen hylyn ohi voi mennä hyvinkin läheltä huomaamatta sitä.

Kaiusta puuttuu varjo, joten kohde ei kohoa pohjasta kovinkaan paljon.

Kaikukuvasta puuttuu kohteen aiheuttama varjo, joten ilmeisesti kohde on hautautunut pohjan sedimenttiin. Tämän vuoksi myös kelanaru voi rullata kohteen yli kehäetsintää tehtäessä.

Päivän aikana kohteella sukelsi useita sukelluspareja. Hyvin rajallisen näkyvyyden ja kohteen ilmeisen mataluuden vuoksi tämän kaiun aiheuttaja jäi varmistamatta. Tällä kertaa jäi varmistamatta, onko kyseessä ”Psykopaatin” hylky vai joku muu pohjassa oleva kaiun aiheuttama kohde.

Lopulta hämärän tullessa suuntasimme takaisin Kattilankallaan. Onneksi Kattilankallan suojasataman sisääntulon linjataulut olivat tällä kertaa pystyssä ja niissä oli jopa heijastava pinta. Näin pääsimme sisään pimeällä turvallisesti. Illalla laitoimme ruokaa, saunoimme telttasaunan makoisissa löylyissä ja latailimme sukellusvalaisimien akkuja. Nuotiollakin ehdittiin istahtamaan.

Kattilankallan voima ja Kipor. Tässä Kipor tuotantovuorossa.

Akkujen lataus

Sähköä saatiin kahdestakin lähteestä, tosin vain yhdestä kerrallaan. Kokemukset viime vuodelta toistuivat. Välillä toinen aggregaatti ei toiminut, mutta toinen sitten toimi. Ja myöhemmin sitten toisin päin. Sukellusvalaisimet ja puhelimet saatiin ladattua. Ja jääkaapit pysyivät kylminä. Myös sähkövalo toimi pimeän aikaan.

Sunnuntaina Telmalla

Sunnuntaina heräsimme meren kohinaan ja melkoiseen tuuleen. Sääennusteen mukaan tuuli piti olla 0-3m/s. Marjaniemessä mitattiin 11m/s ja aallot olivat sen mukaiset. Jarmo lähti kuitenkin hakemaan Jounia ja Pekkaa Kellosta RIBillä.

Päätimme lähteä kahdella veneellä Telman päälle. Victoria kiinnitettiin poijuun ja RIB Victorian perään.

Telman hylku viistokaikukuvassa. Kuva on otettu hieman väärällä nopeudella, joten pituussuunnan mittasuhteet ovat hieman vääristyneet.

Telman hylku viistokaikukuvassa. Mutka johtuu Victorian tekemästä kurssimuutoksesta kesken kuvauksen.

Merenkäynti oli sen verran kova, että Victorian keula nousi ja laskeutui 3-4 metriä aallokossa. Sukeltajat nousivat veneisiin RIBin ponttoonin yli. Victorian perätikkaiden liike katsottiin liian riskialttiiksi sukeltajille. Ihan kaikki eivät halunneet sukeltaa kovan aallokon vuoksi.

Tässä kuvassa Telma näyttää lyhyemmälle kuin oikesti on. Tämä johtuu hieman liian korkeasta nopeudesta kuvaa otettaessa.

Näkyvyys Telmalla oli 1-2 metrin luokkaa. Eli siis parempi kuin lauantaina Psykopaatin hylkyä etsittäessä.

Kotimatka

Paluumatkalla merenkäynti aiheutti myös haasteita. Kattilankallasta Kolmikulmaan saakka aallokko oli melkoisen kova. Kotimatkalla oli pakko luovia, kuten purjeveneellä. Välillä aallot tulivat etuviistosta railakkaasti roiskahtaen Victorian keulan yli kastellen kaiken ohjaushytin etupuolella, ympärillä ja peräkannella. Toiseen suuntaan aallot tulivat takaviistosta, jolloin vain keikuttiin aallonharjojen molemmin puolin. Sivuttain aaltoja ei voinut ottaa lainkaan vastaan, koska emme halunneet omasta aluksestamme uutta sukelluskohdetta. Sääennuste oli 0-3m/s. Marjaniemessä mitattiin 11m/s, joten ennuste ei aivan osunut edes hehtaarille. Kolmikulman nurkilla aallokko sitten loppui kuin veitsellä leikaten.

Vaikka etsittyä uutta hylkyä ei lopulta löydettykään, leiri oli oikein mukava. Kiitokset kaikille ”syyllisille” mukavan leirin johdosta. :)

Kuvia leiriltä

Janne ja Juha

Jarmo sukellustasolla. Taustalla m/s Viivi.