Seuramme sukellustukialus on noin kaksitoista metriä pitkä ja n. 10 tonnia painava teräsvene Victoria, jolla tehdään retkiä merelle. Suosittu sukelluskohde on esimerkiksi höyrylaiva Telman hylky. Victorian vesillelaskuun, keväthuoltoon, operointiin ja kaikkeen pieneen säätämiseen tarvitaan henkilöitä avuksi. Kyseessä on isohko teräsvene, joka ei yhden hengen voimin tule joka kevät kuntoon.

Vartiointi

Laituripaikan vuokraan kuuluu se että jokainen paikan haltija hoitaa yhden yövartioinnin veneranassa. Laituripaikka on Kellon Kiviniemessä Haukiputaalla.

Vartiointi alkaa kello xx.xx ja päättyy xx.xx seuraavana aamuna.

Seuran vartiointivuoro pyritään jakamaan muutamalle kahden hengen tiimille siten, että kenenkään ei tarvitse olla kovin pitkää vuoroa vartiossa. Tästä tiedotetaan ja sovitaan tarkemmin seuran sähköpostilistalla.

Kunnostustyöt

Korjauslista on suhteellisen pitkä, jota kriittisimmiltä osiltaan on lyhennetty.

Alla tehtävälistaa toimenpiteistä, jotka on vielä tekemättä.

Tehtävälista

  • Pintamaalaus. Joka vuosi löytyy maalattavaa.
  • Peräkannen veden ohjaus, siten että vettä ei kerry sateella ruumaan. Mahdollisesti myös peräkannen kattaminen
  • Hytin katon läpivientien, ovien ja ikkunoiden tiiveyden parantaminen (silikonia & listoja uupuu)
  • Äänieristyksen parannusta (muutama äänieristyslevy on Victorialla, ohjaushytin eristystä jo jonkinverran parannettu, työ jatkunee yhä)
  • Rungon läpivientien sulkujen tarkistus, suositellaan vain 90 astetta kääntyvien sulkujen käyttöä, ei enää kierrettäviä hanoja. Vanhojen öljyputkien ja runkoläpivientien poisto.
  • Kompassin sijoitus magneettisesti parempaan paikkaan (jos mahdollista)
  • Ruostevaurioiden korjaus
  • Takarungon pohjan puhdistus pintaruosteesta & maalaus
  • Polttoainesäiliöiden tyhjennys ja sisäpuhdistus
  • Parempi istuin ja pullotelineet takakannella

Keväthuolto, vesille lasku ja katsastus

  • Tarkista vesillelaskuohjeet
  • Pohjaproput paikoilleen
  • Moottorin vesipumpun kasaus, jäähdytysletkujen klemmareiden kiristys
  • Akut paikoilleen (täyteen ladattuina).
  • Vessa paikoilleen, huuhteluvesi lisättävä ja kemikaali
  • Potkuriakselin rasvaus
  • Pakosarjan vedentyhjennystuplan sulkeminen
  • Jäähdytysnesteiden tarkistus ja tarvittaessa lisäys
  • Sähköisten laitteiden toiminnan tarkistus (korjauksia tarpeen mukaan)
  • Turvallisuusvälineiden tarkastus (sammuttimet, raketit, kelluntavälineet, jne. katsastusvaatimusten mukaisesti)
  • Palovaroittimen pariston vaihto ja toiminnan tarkistus
  • Palosammutinten katsastus
  • Öljyn vaihto (ei joka vuosi, tarkista logikirjasta milloin viimeksi vaihdettu, merkitse vaihto logikirjaan)  MOBIL DELVAC 10W-30 tai 1330 SAE 30 mineraaliöljy. Ei synteettisiä moniasteöljyjä – mm. läpipuhallus lisääntyy.
  • Öljyn suodattimen vaihto (ei joka vuosi, tarkista logikirjasta milloin viimeksi vaihdettu, merkitse vaihto logikirjaan)
  • Ilmansuodattimen tarkistus ja vaihto tarvittaessa
  • Vaihteistoöjyn määrän tarkistus, vaihto jos öljyn väri on vaihtunut läpikuultavan puntertavasta ruskeaksi.
  • Katsastus

Syyshuolto ja telakointi

  • Tarkista telakointiohjeet telakkasäätiön webbisivuilta, päivämäärä. Kannattaa seurailla jo syyskuun alusta. Huom! Katsastamattomia veneitä ei nosteta (Telakkasäätiön tiukka linja!)
  • Pese pohja painepesurilla noston yhteydessä
  • Vesi pois pakosarjan jäähdytysjärjestelmästä
  • Irroita letkuja vaihteiston ja moottoriöljyn putkijäähduttimistä, että vesi tulee pois. Muuten putkijäähdyttimien kovakumiset päädyt halkeaa! (löytyy varaosana veneliikkeestä)
  • Vesipumpun siipipyörän irroitus
  • Tarkista jäähdytysnesteen pakkaskesto
  • Pohjaproput irti
  • Akut irti ja säilytykseen messille (täyteen ladattuina) tai vuokra-akkujen palautus.
  • Vessan tyhjennys ja lämpimään vienti

Varaosatietoa

Oheen on listattu muistin virkistämiseksi Victorian tarvitsemia varaosia, jotta merkit ja mallit jäävät perimätietona ylös muillekin, kuin asiaan vihkiytyneille.

Moottori

Victorian moottorista on hieman epävarmaa tietoa. Varmaa on, että iskutilavuus on 365 kuutiotuumaa (6.0 litraa tai 5.95 litraa, pyöristystarkkuudesta riippuen). Tämä löytyy selkeästi stanssattuna lohkon kyljestä takimmaisen sylinterin läheltä. Pannu on ehkä Ford Custom tai sitten uudempi Ford Cargo. Jos se on Ford Cargo, se lienee Dover 7AA-365CU IN. Jos se on vanhempi Ford custom, se on malliltaan todennäköisimmin 2713E (erikseen tilattuna kallistuksella tai sitten myöhemmin öljypohjan vaihdolla kallistettu). Jos se olisi 2707E, 2708E tai 2709E, iskutilavuus olisi väärä.

Kyseessä on siis Fordin kallistettu kone, sylinterit eivät ole pystyssä. Huoltokirja hollanniksi Ford 2710 series moottoreille ja omistaja opas Lehman merimoottorille englanniksi. Näistä löytyy huolto-ohjeita, säätöarvoja ja koneen osien rakennepiirrustuksia osanumeroineen.

Venttiilikopan tiiviste
Ford 2703E-6584.03218 (lisäksi kynällä merkitty: 1762293)
Öljynsuodatin
Motocraft EFL30 (1540787) tai M-Filter MO 124
Polttoainesuodattimet (2kpl)
Motocraft EFG3 (1635103) tai M-Filter MP 409
Lämpömittarin anturi
Anturin (kartio)kierre on 1/8″-27 NPT.
26.6.2014 asennettu anturi on Maritimin 120 celciusasteen anturi tuotenumeroltaan 9514700519. Sen parina mittarina on Maritimin ”Wema” -merkkinen 120 asteen mittari tuotenumeroltaan 9514700498.
Maali
Vaalea kerman värinen maali on väriltään F392 ”Kaakaovoi”. Lisäksi Victoriassa on sinistä sekä mustaa maalia. Suositellaan käytettäväksi korrosiota estävää rautaveneisiin tarkoitettua maalia. (Saa maalikaupoista, ei rautakaupoista.)
Korroosionkestävää maalia on hankittu ainakin ”Huippumaali Oy:sta”, Temmeksentieltä Oulusta.
Huoltohistoriaa
Keväällä 2016 vaihdettiin moottoriöljyt, öljynsuodatin ja molemmat polttoainesuodattimet.
Kesällä 2015 hiottiin ja maalattiin pohjan musta osa kaksikomponenttimaalilla. Sininen osa kaipaa myös uutta maalia.
Alkukesästä 2014 poistettiin ruostetta ja pohjamaalattiin ja maalattiin peräkannen osia, peräpeilin osia sekä keulakannen ankkurilaatikon reunoja.
24.6.2014 vaihdettiin pohjajäähdytyslevyn ja paisuntasäiliön välinen jäähdytysvesiletku. Letkun reittiä muutettiin siten, että se ei makaa pilssin pohjassa mahdollisessa öljypitoisessa vesikylvyssä. Pilssiin ei pitäisi vuotaa yhtään öljyä, mutta aikanaan sinne on päässyt moottoriöljyä suodattimen tiivisteen raosta ja tämä öljy oli haurastuttanut vanhaa vesiletkua. Samassa yhteydessä vaihdettiin epäluotettava lämpömittari, sen lämpöanturi sekä näiden välinen sähkökaapeli.
Keväällä 2012 uusittiin potkurin kiinnitusmutteri ja vaihdettiin öljyt moottoriin.
Vuonna 2012 vaihdettiin kannentiiviste jäähdytysjärjestelmään vuotaneiden kaasujen takia. Tällöin kansi todettiin moottorikoneistamossa suoraksi. Tämän jälkeen jäähdytysnesteeseen ei enää muodostunut höyrykuplaa.

Victorian kipparivaatimukset

  1. Riittävät navigointitaidot
  2. Riittävä Victorian käsittelytaito
  3. Victorian järjestelmien tuntemus ja häiriötilanteista selviäminen
  4. Merellä sijaitsevien sukelluskohteiden ja reittien tuntemus
  5. Meri-VHF, SRC-tutkinto suosituksena
  6. Riittävä innostus ja kiinnostus
  7. Riittävä vastuuntunto (Kippari on vastuussa veneestä ja matkustajista)
  8. Jonkun olemassaolevan kipparin suositus johtokunnalle
  9. Seuran luottamus = johtokunnan hyväksyntä
  • Kolmeen ensimmäiseen kohtaan pystytään antamaan apuja koulutuksen (seuran puitteissa) avulla.
  • Kohdat 4,6 osoitetaan olemalla kiinnostunut, toimimalla ruorimiehenä.
  • 5. kannustetaan hankkimaan itse. (Ulkopuolinen kurssi taitaa olla tarpeen)
  • Ja loput hoituukin itsestään (ehkä)

Kipparikoulutus

  • Veneen tuntemus
    • Moottori
    • Varusteet
    • Turvallisuusvälineet
  • Köysien käsittely
    • Solmut
    • Veneen kiinnitys
    • Köyden heittäminen
  • Laiturista lähtö
  • Laituriin tulo
  • Poijuun kiinnittyminen
  • Ankkurointi
  • Navigointi
    • Merimerkit
    • Väistämissäännöt
    • Paikannus
    • GPS:n käyttö
  • Reitit sukelluskohteille, takaisin ja varasatamaan
  • Pimeässä liikkuminen
  • Meri-VHF

Aina vesille lähtiessä

  • Tarkista lokikirja (voi sisältää tärkeitä ohjeita edelliseltä kipparilta)
  • Tarkista moottoriöljy ja lisää tarvittaessa
  • Tarkista jäähdytysnesteen pinnankorkeus
  • Tarkista polttoainemäärä
  • Tarkista pilssi
  • Tarkista tuulen suunta ja voimakkuus
  • Käännä päävirtakytkimestä virta päälle
  • Käynnistä moottori
  • Tarkista latausjännite ja öjynpaine
  • Huolehdi tarvaroiden oikeasta sijoittelusta ja kiinnittämisestä aallokon varalta
  • Irrota köydet
  • Ajon aikana seuraa moottorin lämpötilaa, ja muita mittareita sekä moottorin tiiveyttä (öljysumu/läpipuhallus liian suurilla kierroksilla)

Aina vesiltä palatessa

  • Tarkista veneen kiinnitys (kaikki neljä köyttä kiinni kotisatamassa)
  • Täytä lokikirja
  • Katso että paikat ovat järjestyksessä ja siisteinä (ja avaimet oikeassa säilytyspaikassa)
  • Käännä päävirtakytkimestä virta pois
  • Sulje kansiluukut ja lukitse hytin ovet

Kommentointi on suljettu.